میوه ­ی زیبایی

هلو میوه­ ی پرطرفدار فصل تابستان است. هلو هم مثل سایر میوه ­ها سرشار از ویتامین ­ها و مواد معدنی است، این میوه تقویت کننده بدن است و به راحتی هضم می شود و معده ایجاد ناراحتی و نفخ نمی­ کند. به دلیل آب زیاد موجود در آن، برای رفع عطش گزینه خوبی است. این میوه اشتها آور است و قند آن برای بیماران دیابتی مشکلی ندارد. ادرار آور است و خون را قلیایی می­ کند به همین خاطر برای بیماران کلیوی و روماتیسمی مفید است. به خاطر داشتن مقدار فسفر بالا هم، محافظ سیستم عصبی بدن است و برای افرادی که دچار اختلالات عصبی هستند، توصیه می ­شود. هلو در فرهنگ ایرانی سمبل زیبایی و طراوت است. وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در این میوه علاوه بر تاثیر سلامتی کل بدن، در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن­ ها هم موثر است.
 
تغذیه صحیح در ماه روزه

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان باعث می­ شود تا بتوانید این فریضه­ ی الهی را به خوبی انجام دهید و در طول این ماه و بعد از ماه رمضان برایتان مشکلی به وجود نیاید. عادت غذایی که باید آن را ترک کنید، نوشیدن مایعات سرد به هنگام افطار است. نوشیدن مایعات سرد، باعث اختلال در هضم مواد غذایی می ­شود. توصیه می­ شود روزه خود را با آب جوش، شیر گرم یا چای به همراه چند عدد خرما باز کنید. به جای مصرف شیرینی­ های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه­ ها استفاده کنید تا سلامتی ­تان در طول این ماه تضمین شود. افراط در خوردن شیرینی­ ها موجب چاقی و اضافه وزن می­ شود. در وعده­ های سحری و افطاری از خوردن غذاهای سرخ کردنی و چرب پرهیز کنید. به جای این غذاها، از غذاهای آب­پز و بخارپز یا کبابی استفاده کنید. وعده سحری را جدی بگیرید و در این وعده از غذاهای سبک استفاده کنید. نوشیدن بیش از دو فنجان چای در وعده سحر باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن آب بدن می­ شود. مصرف میوه، لبنیات به ویژه شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ ­ها و آش­ها می­ تواند تعادل بین آب و املاح را در بدن برقرار کند و روزه گرفتن در ماه­ های گرم سال را راحت­ تر کند.
 
نوشیدنی­ های مخصوص

به جای چای در ماه رمضان می ­توانید این دم­نوش­ ها را هم امتحان کنید:

دم­نوش میوه: میوه­ هایی مثل به، سیب، هلو، گیلاس، گلابی وآلبالو را می­ توان درشت رنده کرد وآنها را داخل قوری دم کرد. می ­توان برحسب ذائقه به این دم­نوش ها دارچین، هل یا زنجبیل هم اضافه کرد.

دم­نوش زرشک: چهار تا پنج قاشق غذاخوری زرشک را به همراه چهار لیوان آب جوش در قوری بریزید و بعد از یک جوش خوردن، آن را بیست دقیقه دم کنید و با عسل شیرین کنید.

دم­نوش گل­ گاوزبان: دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان به اضافه چهار عدد لیمو عمانی و چهار لیوان آب جوش را سی دقیقه دم کنید و با عسل شیرین کنید.

دم نوش دارچین و زنجبیل: چند تکه چوب دارچین را به اضافه یک تکه زنجبیل تازه(رنده شده) یا نصف قاشق چای­ خوری زنجبیل خشک و پودرشده، دم کنید و آن را با عسل شیرین کنید.

نویسنده: سحر رحیمی